Portretfotografie in de studio

Shit! Je kunt er niet meer onderuit. Die selfie als profielfoto op Linkedin kan echt niet meer; het straalt te weinig professionaliteit uit en je hebt het idee dat je er niet op je best op staat. Je wilt dat je klanten je herkennen voor die persoon die je ècht bent en je wilt er natuurlijk ook gewoon eens goed op staan. Maar ja, zo’n fotosessie met een camera vol in je gezicht, da’s op zijn minst behoorlijk spannend!
Of misschien wil je iedereen op de zaak eens professioneel en met een uniforme uitstraling op de foto hebben voor de team-pagina op je website, social media. Of voor het magazine dat je wil uitgeven of waarin je wilt adverteren, maar zien mensen daar als een berg tegenop, en jij wellicht óók…

Hoe ontzettend gaaf is het als je met mij aan de slag gaat en ontdekt dat iets waar je als een berg tegenop zag, eigenlijk wel mee blijkt te vallen? Als het geen serieuze, saaie, statische bedoening is, maar een lichte, inspirerende ervaring, vol met enerverende humor en ontspannen momenten. Denk je eens in hoe je je voelt als je de foto’s van die shoot voor het eerst ziet en blij verrast bent over hoe goed jij erop staat!

Ja, ik wil portretfoto's

Alles over portretfotografie in de studio

Het is ochtend. Mijn klant, een executive coach, is er op tijd bij en heeft een aantal setjes kleding bij zich en een heleboel attributen, waaronder een houten hamer, een mes, en een heus kendomasker. Bij de intake had hij aangegeven een idee te hebben bij een aantal foto’s die hij wil gebruiken voor social media. Daarbij had hij een prima beeld over hoe hij de foto’s toe wilde passen. De foto met het mes moest gaan over “op het scherpst van de snede” het kendomasker zou inderdaad over maskers gaan en de hamer over de kritische rechter in onszelf.

Uiteraard had ik de belichting al klaar staan en mijn camera’s gelegd. Maar: eerst koffie! Ondanks dat deze klant behoorlijk zelfverzekerd is in het dagelijkse leven, geeft hij aan dat hij dit toch wel spannend vindt. Hij houdt er niet zo van om een camera op zich gericht te krijgen en is bang dat hij niet goed over komt op de foto. Daar sta ik niet van te kijken, want dat gebeurt vaker. Dan willen mensen heel graag hun best doen, maar dan wordt het onnatuurlijk. In een ongedwongen sfeer waarin alles zo mag zijn zoals het is, kan je je los maken van je gedachten en ontvouwt je beste kant zich vanzelf.

We spreken de shoot door en gaan aan de slag. Het blijft wat krampachtig, tot ik vraag of hij nòg chagrijniger kan kijken; dan moet hij spontaan lachen en hebben we de eerste paar foto’s: spot on! 

Zo gaat het de hele shoot verder. Met een grap en een kwinkslag kunnen we prachtig afwisselen tussen een warme glimlach en een serieuze blik.

Tussendoor laat ik de foto’s zien en neemt de ontspanning toe omdat hij ziet dat hij er wel degelijk goed op staat. Hoe gaaf is dat! Aan het einde van de ochtend zijn alle foto’s genomen en gaat hij er weer van door. Dan begint voor mij het tweede gedeelte van de shoot: de nabewerking. Ik zet de foto’s op mijn computer en kan dan aan de slag met een primaire selectie. Die worden door mij uitgesneden en gedraaid waar nodig en daarvan check ik de belichting. Vervolgens zet ik ze om in JPG en gaan ze ter beoordeling naar de klant.

Toen de klant dan zijn selectie had doorgegeven, kwam de laatste bewerkingsslag: belichting, filters, zwart/wit en het uitvoeren van kleine correcties. Ook kan ik op dit moment nog een logo op de foto’s plaatsen, wel zo praktisch bij toepassing op social media. Zo krijgt elke foto precies die look en feel die jij als klant wil hebben.


Site ontwikkeld door: 
Brandness Marketingbureau
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram